Баба ти е индустрия

Снимка: http://www.flickr.com/photos/owenzhang/5141762373/

Едно от малкото неща на този свят, които ми доставят истинско удоволствие, е да готвя и респективно да консумирам резултатите от готвенето. Но храната не е само първичен начин да за задоволяване на физическите потребности, нито пък просто висша ценност на хедонизма. Храната може да се разглежда и като инициатор на различни социални явления. Това е доказано множество пъти, като последният беше на TEDxBG 2011 от Надежда Савова.

Едно нещо, което винаги ме е дразнило, но от друга гледна точка винаги е представлявало интерес за мен, са всичките вериги за хранене, кофишопове и единични продукти, които претендират, че са „домашни“, или идват от „ръцете на баба“. Не знам в случая кое е по-притеснително: дали фактът, че рекламната индустрия по толкова грозен начин се възползва от изградения ни сантимент към домашно приготвената храна, или че всъщност в действителност има хора, които се заблуждават и успяват да повярват на всичките дребни, понякога очевидни трикове. Лично аз се изприщвам, когато чуя или прочета думата „домашно“ пред някой продукт или в някое меню.

Надявам се все пак, че има хора, които знаят, че домашното въобще не е домашно – по много причини. На първо място чисто технически. Домашната храна далеч не винаги се приготвя с такава технология, нито пък хората, които я приготвят, са толкова квалифицирани, а да не говорим, че понякога домашната храна далеч не е толкова вкусна, колкото би ни се искало. Освен това домашната храна е домашна не защото етикетът й е такъв, а защото е произведена в специфична атмосфера, с любовта на близките за теб хора, и не цели по най-безличния икономически начин да генерира печалба. Тоест често единственото възнаграждение, което получава баба ти заради ястията, които слага на масата, е искрено „благодаря“.

Проблемът с „домашната“ храна ми е интересен по следните причини. Първата от тях е, че в своите наблюдения открих, че веригите, които претендират за автентичност в създаването и предлагането на домашна храна, обикновено се посещават от един определен тип хора. Причината за това може би на първо място е изкуственото усещане за „класност“, което подобни заведения създават. То е подсилено и от сравнително надутите цени, които невинаги отговарят на асортимента от предлагани продукти и на тяхното качество.

Както добре знаем, желанието за демонстрация на статус е особено силно изявено сред обикновените млади хора, които работят сравнително посредствена работа, водят сравнително посредствен живот и просто няма с какво друго да се отличат, освен със статуса. Пък и вече отдавна храненето в ресторанти не е просто защото харесваш самата храна, а за да впечатлиш някого. Например, когато излизаш на среща с някое момиче, обикновено я водиш в някой по-хубав ресторант. Нали така?

От казаното дотук лесно може да се определи таргетът, към който е насочена рекламата на дадено заведение. Вземете например MyKitchen и доста успешната кампания, която направиха. Впечатление прави, че продуктите, които предлагат, са насочени предимно към млади хора, работещи в офис.

По-интересното в случая обаче е какво кара всички тези хора да се поддават на евтината заигравка със сантименталните ценности. Не сте ли забелязали, че „домашните“ храни са предимно популярни в по-големите градове? От една гледна точка това наистина се дължи на факта, че големите градове предоставят по-голямо продуктово разнообразие. Но от друга страна, трябва да се отбележи, че значителна част от населението на въпросните големи градове е съставено от хора, които са дошли от провинцията и съответно са оставили там своите семейства, включително и любимите си баби, които готвят така обичаните от тях гозби. Рекламистите са досетливи хора и са успели да съберат две и две много преди дори аз да си направя блог. Ето защо концепцията за „храната на баба“ и „домашните“ заведения не е нищо ново.

Въпрос на личен избор е дали един човек ще предпочете да се поддаде на илюзията за домашното и да се храни с подобни продукти, или ще посвети малка част от времето си, за да си направи нещо наистина домашно приготвено. Макар че отново казвам, че в наши дни понятието „домашно“ вече е тотално сбъркано. Замислете се – дори и да си направите един кекс, ви трябват яйца, мляко и брашно, които очевидно не сте произвели сами, и единственото домашно нещо са вашите усилия и фурната, в която изпичате въпросния кекс. Щом в собствения си дом сте толкова ограничени, замислете се тогава, когато отидете в някое заведение за „домашна“ храна, колко по-недомашна е тя всъщност.

И все пак нямам нищо против подобни ресторанти и продукти, и да си призная, че понякога от любопитство и аз се изкушавам да ги пробвам. Но въпреки всичко… баба ми не бива да бъде индустрия. И твойта баба също. #schmovies

Публикувано на Uncategorized. Запазване в отметки на връзката.

3 отговора към Баба ти е индустрия

  1. tutankhamon661 каза:

    За други неща мога да измисля такъв постинг, но не и за храната. При теб е обратното. Бас ловя, че си магьосница в кухнята! Познах, нали?

  2. sugarfreenora каза:

    Да кажем, че имам потенциал🙂 Сладките неща ми се получават добре, но както казах понякога далеч не постигам големи успехи (меко казано)😀

  3. x_lunatic каза:

    Да хареса ми, интересни размисли. Обаче не мога да се съглася с твърдението, че в големите градове едва ли не всички са от провинцията та за това домашната храна така им липсва. Това е все едно да се твърди, че всички баби или семейства на местните се скъсват от готвене. Просто в големите градове животът е доста по-динамичен и хората(както местни така и новодошли) имат по-малко време да готвят в домашни условия. От там идва носталгията им по домашната храна. В тази връзка се сетих, че гледах един филм, в който показваха как голяма част от хората в New York си ползват кухните за дрешници. Главно заради високите наеми на квартирите, поради липсата на време и ниските цени на бързата храна.

Коментирайте, о, братя

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s