Защо Google+ няма да измести Facebook скоро

 

Миналата седмица ми опищяха главата в Twitter за това как новата социална мрежа Google+ била вече факт, как била много по-добра от Facebook и как щяла да го измести.  Разгледах за какво става въпрос, направиха ми кратко представяне на социалката, дори се порових малко из нея. Ще си спестя коментарите около идеята, това как е реализирана и всичко останало, за което се изписа вече толкова много.  Мога само да кажа, че трудно се впечатлявам по принцип, а това важи и в случая. Както и да е.

Има една много простичка причина, поради която Google+ няма да измести Facebook, както всички се надяват, или поне няма да го направи скоро. Тя не се дължи на бъговете и недостатъците, на интерфейса, интуитивността, функционалността и каквото ви се иска още. Тя се дължи на потребителите. Няма социална мрежа без потребители.

Facebook е най-популярната мрежа сред българите. Никой друг сайт, работещ на подобен принцип, не достигна такива успехи. Колко време му отне да си спечели тази слава? Грубо казано, три години. Едва ли на средностатистическия българин ще му се иска да се премести в новата Google+ за по-кратко.

Къде са ви всичките приятели, хората, които са ви интересни, извън Twitter и другите социалки, хората IRL? Toчно така, във Facebook. Какво ще правите, когато тях ги няма в Google+? Ще продължавате да ги следите във фейса, докато не се присъединят към новата социална мрежа. А кога ще го направят – когато интересните за тях хора го направят също. Така че тук става въпрос за един изключително навързан и сложен процес, който ще се случва бавно по света, а дори още по-бавно в България, защото тук не се славим с това, че сме early adopter-и.

За вас не знам, но повечето ми познати ползват Google единствено като търсачка. Много малко от тях имат gmail акаунт, или пък използват някоя от другите услуги – reader, scholar, календар, и т.н. Много по-трудно е да накараш даден човек да се възползва от услугата, ако няма предварително изграден опит с продуктите на Google.

И не на последно място по значение – в Google+ няма нито FarmVille, нито CityVille, нито FishVille, нито какъвто и да е било вил, който да дразни окото на потребителя-интелектуалец. Тъжно, но факт – тези игри са доста популярни и познавам хора, които са във Facebook само и единствено заради тях.

Да, Facebook има доста недостатъци, които Google+ няма, но има едно основно предимство – в момента е на първо място. Много по-лесно е да тръгнеш от нулата без особени конкуренти и да стигнеш до върха, от колкото да излезеш на пазара, когато на него съществува монопол. Въпреки всичко пожелавам успех на Google+ и се надявам да удържи фронта, за разлика от предишните проекти на Google.

Публикувано на Uncategorized. Запазване в отметки на връзката.

14 Responses to Защо Google+ няма да измести Facebook скоро

  1. Найс Гърл найс 🙂

  2. luchko каза:

    Аз бях един от първите българи да тества Facebook навремето (след което 3 пъти съм си трил акаунта, странна връзка имаме с тоя сайт), сега бях и сред първите българи с G+ акаунт и ми стана драго като ме нарече овца по повода 😉

    Ще си позволя да не се съглася напълно. Принципно е ясно, че проблемът с яйцето и кокошката седи пред Google+ (т.е. за да потръгне трябват потребители, но за да има потребители трябва да потръгне), това не е само в България. Тоя проблем седеше и пред Facebook когато го направиха публичен, а не само за студенти, ама лош мениджмънт на MySpace и техническите/визуалните предимства на FB го изстреляха за нула време.

    В България хората обаче не знаеха какво е социална мрежа до съвсем скоро. MySpace го ползваха само някакви емота и по-отворени тийнове, ама и те не бяха точно наясно с концепцията. В България до преди FB да отнесе всичко имаше любовчийски сайтове само… Сега положението е различно – хората са наясно със самата идея, много научиха поне какво е Туитър ако не да ползват и т.н. Това автоматично дава на G+ голямо предимство.

    Иначе игрите, тестчетата, разцъквачките, фен страничките и всичките спам инструменти тепърва ще се появяват в Google+, то затова в момента е само с покани и е (уж) само за тестване от ограничен кръг хора. Едно по едно ще вкарат всичките тия неща.

  3. sugarfreenora каза:

    Съгласна съм със забележката ти, но нима липсата на подобни игри, приложения и спам инструменти не е сред основните предимства на G+? 🙂

    • luchko каза:

      Ми не, те гонят масовия потребител 😉 Основното предимство е, че ти дават особено сериозни възможности за филтриране с минимални усилия – това ме топли най-силно мене.

  4. luchko каза:

    И да те цитирам: „това е само една СТАРА идея, облечена в нов интерфейс“

    Нови и радикални идеи всъщност няма. Всичко, което ти се струва ново е всъщност продукт на поне две идеи, често откраднати 😉 Facebook не е нова идея, а осъвършенствана идея на friendster/myspace и любовчийските сайтове. Туитър е същото, ама в опаковка на SMS 😉

    Google+ (опитва да) усъвършенства FB+Twitter и ги пуска в една опаковка, добавя някакви нови неща. Както всичко останало.

    Първата пушка навремето може да е изглеждала революционна идея, ама е всъщност дъщеря на лъка и барута…

    По-полекичка го давай, по-усмихнато и с по-малко предрасъдъци когато нещо предизвика тълпа. Забелязал съм те, че горе долу за всичко около което има бърборене реагираш остро (с „хейт“, за да съм модерен) в първия момент, а смисъл наистина няма 🙂

  5. sugarfreenora каза:

    Има причина, заради която реагирам по този начин. Не мислиш ли, че прекаленият ентусиазъм е също толкова вреден, колкото прекалената критичност? Всъщност се старая отношението ми към всичко ново да бъде възможно най-обективно, но това, което предизвиква острите ми реакции, е поведението на другите спрямо новото нещо. Не съм фен на „много шум за нищо“ и не мисля, че е определящо на този етап да имам покана за Google+ или за каквото и да е ново, затова смятам цялата истерия, цялото врънкане за покани и т.н, за излишни и безкрайно дразнещи. И не си прав – има много нови неща, на които искрено се радвам – нова музика например 🙂
    Нямам нищо против, когато бърборенето е ценно и градивно. Но ми писна от коментари в стил – их колко е яко в този Google+, ‘ето и аз вече имам’ – много информативно, няма що! Така че не реагирам остро, защото е модерно, а защото наистина това ми е мнението и то няма нищо общо с това колко съм щастлива, колко съм удовлетворена от живота си и колко често се усмихвам 😉 За предразсъдъците може би си прав обаче, знам ли.

  6. Longanlon каза:

    до навлизането на фейсбук и импулс и сладур имаха монопол в българия, но…

  7. luchko каза:

    Ми аз лично не усетих чак истерия – само в Туитър някакви хора обсъждаха, ама според мене е напълно нормално. Там има една група нърдове (аз съм сред тях), радваме се на такива работи – нова играчка е. Освен това ние живеем с тия работи, кефи ме се като има конкуренция, някои от нас дори знаят колко струва Facebook, следиме ги тия неща както политолозите обсъждат политиката, например.

    (аз например знам, че миналата година News Corp продадоха MySpace на някаква от никого не чувана маркетингова агенция, за смешните 35м долара; снощи обсъждахме на по бира с един друг гийк всичките тия процеси и G+… страст, кво да го правиш)

    А и е нормално да се говори за това – съвсем човешко е. Като пробваш нещо ново и си в среда, където има интерес към новия продукт си казваш кво мислиш. Ако група готвачки се съберат и едната си е купила нов миксер преди седмица много ясно че ще си каже впечатленията, нали така 🙂 Като има нова соц мрежа е нормално да чуваш за нея в другата, по-стара соц мрежа..

  8. luchko каза:

    ъъ, миналата седмица продадоха MySpace 🙂 сори

  9. kinetic каза:

    Преди Скайп за messaging се използваше повсевместно ICQ, но в крайна сметка беше изместено…

  10. Pingback: Защо Google+ няма да измести Facebook скоро | Bulgarian Blog

  11. Veselin каза:

    Има един проблем – гугълският продукт е чувствително по-добър 😀

  12. tutankhamon661 каза:

    Гугъл може да измести Фейсбук само ако предложи нещо ново. Но не виждам какво. Повечето хора не си дават сметка колко важен е дизайнът на един сайт. Също като при текста – все са букви, ама стилът определя начина и нивото на възприемане.
    Почти всички сайтове са направени ужасно бездарно и се нуждаеш от време да ги разучиш. A Фейсбук е подреден перфектно – точно това ще го запази като номер 1.

Коментирайте, о, братя

