Успехът

Ако ме четете в Twitter или пък сте ми приятели във Facebook, сигурно сте разбрали, че вчера официално завърших – и то с хубави оценки. За повечето ми
колеги с подобно „постижение“ това вероятно е голям успех (поне ако съдя по реакциите им в съответните социални мрежи). За мен обаче това си е просто
факт и не означава абсолютно нищо.

За мен не е успех нещо, в което си бил сигурен, че ще се случи. Не го казвам с арогантност и не искам да звуча надменно. Просто когато си добре подготвен и
очакваш даден резултат, няма как да бъдеш приятно изненадан от него и да го считаш за успех.

Въобще като цяло понятието „успех“ ми се струва доста излишно, защото то прави хората нещастни.

Ще се опитам да го обясня много ясно, макар че и на мен не ми е съвсем избистрено в главата.

Всеки човек има субективна представа за това какво е успех – за едни това са парите, за други-властта, за трети – да имат хубава жена до себе си… и така
нататък. Не е грешно да се каже, че има и някакво общоприето разбиране за успех – но то е просто акумулация на индивидуалните разбирания (ако приемем,
че в крайна сметка хората не се различават особено много във виждането си за успеха). Нещастието се получава по два начина:

1. Първият начин е ти да прехвърлиш субективната си представа за успеха върху някой друг и по този начин да го осъдиш на база на това, че неговата
представа е различна и той преследва различни цели. Не съм професионален психолог, но мисля, че хората правят това, за да затвърдят своята позиция и
своите решения като правилни, за да си вдъхнат кураж и да заглушат съмненията си. Това обаче поражда негативни чувства в тях, които се пренасят в
негативно поведение – презрение, чувство за превъзходство, снизходителност и т.н. Тези неща не ни правят точно нещастни, но може да се каже, че посяват
в нас плевели, които задушават и убиват позитивната нагласа към живота и хората.

2. Другият начин е да се оставиш чуждата представа за успеха да диктува собствените ти действия и стремежи. Много е тъжно да изживяваш не собствените
си мечти и да постигаш не своите цели, а тези на родителите си, на партньора си, на хората, на които се възхищаваш, а още по-зле на онова безлично и
безкрайно безкомпромисно „общество“. Съмнението е едно от най-ценните и незаглушими човешки качества и то рано или късно се прокрадва навсякъде в
съзнанието ни. И така идва един момент, в който осъзнаваш, че не живееш собствения си живот така, както искаш, а така, както се очаква от теб. Може би
няма по-съсипващо осъзнаване от това. Ако това усещане може да се опише с някакво физическо явление, то за мен най-точен еквивалент е падането на
кулите близнаци на 11.09.2001

Аз не искам да бъда нещастна. Затова се старая да не съдя хората според собствените си възгледи и да правя това, което ми се струва правилно на мен
самата. Според мен това е най-големият успех, който човек би могъл да постигне. Да бъде в мир със себе си и останалите.

Тук има още един интересен момент.
Ако попитате един успешен* човек дали се чувства успял, той никога няма да ви отговори с „Да! Разбира се!“
Това е така, защото успешните хора никога не спират, никога не се задоволяват с това, което са постигнали до този момент, а винаги гледат напред и искат
още, повече, по-добре. Възможно е да чувстват, че са постигнали нещо значимо, но истинският успех винаги е някъде напред по пътя.

Възхищавам се на такива хора и се старая да бъда една от тях.
Може би затова никога никое мое постижение не ми се струва достатъчно, за да спра и да се потупам в гърдите.
Може би затова не виждам постиженията си като такива, а просто като резултат от целенасочени усилия, постоянство и вложен труд/енергия.
Може би затова няма как да празнувам факта, че съм завършила висше.
Няма нищо завършено.
Всичко е един безкраен процес, който започва отначало с всеки изминал ден.

*Тази звездичка я слагам една седмица след като написах текста, благодарение на Майк Рам и неговия текст за разграничението между „успял“ и „успешен“, който по много по-структуриран и подреден начин (силните владеели хаоса, да бе!) казва това, което и аз се опитвам да кажа в последните няколко реда.  

ПП

Тази песен няма връзка с текста, просто цял следобед я слушах, даже и докато писах това🙂

Публикувано на Uncategorized. Запазване в отметки на връзката.

5 отговора към Успехът

  1. Листо каза:

    Песента, песента!

  2. trakatumka каза:

    Не мога да повярвам, че за теб \”това си е просто факт и не означава абсолютно нищо\” или пък, че не можеш да бъдеш приятно изненадана от подобно нещо. Не вярваш ли, че все пак човек се нуждае и от някаква доза късмет (с каквото и да се захване) или смяташ, че всичко е винаги и единствено само плод на нашия собствен ум, усърдие, целеустременост? Надявам се, че не измествам темата, но смятам, че е напълно естествено да приемеш с усмивка това, че усилията ти през тези години са оценени положително. А дали това наистина е успех, всеки сам ще реши за себе си:))

    п.п. В петък все пак ще отбележиш някак и ти ;р

  3. sugarfreenora каза:

    Вярвам, че се нуждаем и от малко късмет (разбиран като благоприятно стечение на обстоятелствата), но само за нещата, които не зависят изцяло от нас. Успешното завършване на образованието си зависи изцяло от мен – т.е. тук не може да става въпрос за някакъв късмет, а за степен на подготвеност, поемане на ангажименти и т.н. Доволна съм, че съм завършила, ала не мисля, че съм положила кой знае какви усилия, за да представлява това някакъв огромен повод за радост. А за петък… честно казано въобще не съм в настроение за абсолвентски бал и ще съм там колкото да отбия номера. Може би ако не се занимавах с организацията на събитието дори нямаше да присъствам.

Коментирайте, о, братя

