(Малка чуденка) За влоговете в България

Днес си оправях настройките на уебкамерата, което ме накара да се замисля по един въпрос и понеже не мога сама да му измисля отговор, който да ме задоволява, ще използвам блога си, за да се обърна с него към всеки, който смята, че може да допринесе с нещо по темата.

Става въпрос за влоговете, които са (или поне бяха) сравнително голяма мания в САЩ, Великобритания, Германия и въобще още много други държави, но някак си не успяха да хванат дикиш тук. Реалността в момента е, че в България са популярни предимно сред тийнейджърите, но не мога да си обясня причините за това. Не мога да си обясня защо точно само сред тийнейджърите, защо няма „сериозни“ или поне по-популярни и утвърдени блогъри в България, които да използват влогове като средство за себеизразяване?

До този момент, благодарение на личните си наблюдения, съм стигнала до няколко извода за влоговете. Не съм съвсем убедена в правотата си, но ето какво мисля по въпроса:

1. Влоговете не са подходящи за всякакъв тип съдържание. Ако искате да говорите за сериозни теми като политика, икономика, или ако искате да правите ревю на филм/книга, според мен е по-подходящо да го направите в текст. Този тип информация обикновено изисква сложни логически конструкции и връзки и представянето й във видео вариант е неудачно, защото това би отклонило вниманието от нея. От друга страна, ако искате да говорите за лайфстайл, мода, козметика, гримове, ресторанти, места, хора и въобще по-лежерни теми, няма проблем да го правите и във влог.

2. Влоговете изискват повече време и усилия от блоговете. На пръв поглед изглежда супер лесно да запишеш едно клипче за 15 минути и да го качиш в Интернет. Обаче ако си перфекционист и ако си суетен (а всеки блогър е поне мъничко суетен), няма да е толкова лесно, защото ще ти се иска всичко да е изпипано, качеството на записа да е ОК, да няма неловки моменти, да изглеждаш добре, да се изразяваш точно, мисълта ти да тече логически последователно и какво ли още не. Което е малко трудно за повечето хора, защото повечето хора не знаят как да се държат пред камера. Било то собствената им уеб камера, в собствения им дом. Докато за да напишеш един текст и да го публикуваш се иска предимно да имаш вдъхновение и време да го изчетеш за редакция (поне при мен). Може би твърде малко хора разполагат с времето да се записват, да обработват видеото, да го качват в Интернет и т.н.

3. Няма гаранция, че ще ангажираш по-голяма публика чрез влог, от колкото чрез блог. Всъщност вероятно е да ангажираш с влог доста по-малко хора, от колкото чрез блог-постинг. Една от причините за това е съвсем проста – текстът можеш да го прочетеш много по-лесно, от колкото да изгледаш клипче в youtube. Особено ако си на работа. За да прочетеш един текст не ти трябват слушалки и можеш да го правиш без да обезпокояваш никого, докато особено в работна среда невинаги е ОК да си пускаш клипчета. Друг, по-важен аргумент, вече бе споменат по-горе: повечето хора или не знаят как, или просто не стоят добре пред камера, или и двете. В такъв случай това „разсейва“ вниманието на зрителя от това, което влогърите искат да кажат,а така ефектът от казаното не е толкова силен и то не успява да ангажира зрителя толкова, колкото един текст, който привлича вниманието единствено и само към себе си, към логиката си и аргументацията си.

От казаното дотук може би изглежда, че няма особен смисъл от влоговете. Това обаче не е така, защото тези три точки изразяват предимно недостатъците на влоговете. Истината е, че те си имат и много предимства, особено за хората, които знаят как да използват този инструмент. Смятам че влоговете в някои случаи са особено полезни при изграждането на корпоративния онлайн бранд (простете ако не използвам подходящия термин, не съм маркетинг/PR специалист все пак). Също така влоговете могат да бъдат страхотна и разчупена добавка към традиционен блог – особено когато правиш игри, състезания, или по някакъв друг начин се опитваш да си взаимодействаш с публиката на блога ти – едно клипче, в което се показваш и им говориш директно би било много приятен и „раздвижващ“ елемент. Сами по себе си също могат да се използват по безброй полезни начини – по-кифленските влогове са чудесни доказателства за това. Друго си е да покажеш как се сплита плитка в рибена кост или как се нанася опушен грим – тези неща просто не стават чрез текстове.

Влоговете биха били изключително полезни и за компаниите, които развиват social media/комуникационни стратегии (ох, пак се извинявам за термините и пак казвам – не съм специалист и има хора, които имат по-голямо основание от мен да говорят за тези неща – примерно Васи и Събина ). Едно е да пишеш за даден продукт и да правиш игра с него, друго е да го *покажеш* в клипче, да го използваш върху себе си, да вложиш емоция, докато говориш за него и тя да си проличи в клипчето (така, както не би си проличала в текста) – това би накарало много повече хора да се ангажират с даден продукт, от колкото един текст. Особено ако става въпрос за козметика или джаджи – всички знаем колко популярни са video review-тата на телефони, таблети, гримове, кремове и какво ли още не. Та компаниите много биха „изкярили“ от наличието на влогъри.

Дори ми се струва възможно някои компании да поощрят създаването и воденето на влогове. Помислете си – примерно една компания, която предлага на пазара уебкамери/камери – би могла да подари на някой блогър една такава камера с молбата да я тества под формата на влог – и това да бъде предизвикателство както за самия блогър – нещо интересно за него и читателите му, така и начин за марката да се популяризира. Абе идеи много🙂

Но да не се отнасям излишно.

Идеята на всичко казано дотук беше да ви попитам, знайни и незнайни блогъри, специалисти в областта на социалните медии, или просто любопитни и информирани хора – вие какво мислите по въпроса?

Защо влоговете не са толкова популярни тук?
Въобще залязват ли, остарява ли славата им?
Какво мислите за бележките, които изложих по-горе?

Много ме вълнува.

Предимно защото от няколко години обмислям дали аз самата не бих си направила влог, има ли смисъл да си правя, в какво бих се забъркала и т.н.

Вие сте🙂

Публикувано на Uncategorized. Запазване в отметки на връзката.

7 отговора към (Малка чуденка) За влоговете в България

  1. Един каза:

    Защото сме България.
    Потрай и тук ще дойдат на мода влоговете.🙂

  2. vloja каза:

    a Saffrona?

  3. Ако мислиш, че ще ти е интересно и забавно да си направиш влог – направи го. Винаги можеш да спреш ако не ти харесва.🙂

  4. Svetlina каза:

    Ето ти много по-просто обяснение – блоговете са анонимни или минимум привидно анонимни. Влоговете са точно обратното.
    Другото нещо е, че човек може много да се изложи във влог, а в блог – само средно много🙂
    Представи си най-обикновен човек, примерно секретарка, която води влог – записва как се готвят торти или пък обяснява прически. И после си представи как този същият човек кандидатства за работа и влогът му светва в гугъл. Къде-къде по-сериозно е човек да има блог, ако ще и само да ре-поства в него.

    • sugarfreenora каза:

      Окей, напълно съм съгласна, обаче същото важи и за в/блоговете в чужбина. Какво е различното тук? Мисля че хората навсякъде се страхуват еднакво да не се изложат. Тогава защо „на Запад“ рискуват повече?

      • Svetlina каза:

        Размерът има значение🙂 Блогърите в България не само сме малко, ами и се познаваме лично, пием си бирата в едни и същи барове. Един японски или американски блогър/влогър… ами най-вероятно никога няма да срещне друг блогър/влогър ей тъй, в кръчмата или в супермаркета.
        Това им дава свобода да се излагат повече🙂

      • sugarfreenora каза:

        Тук също имаш право. И все пак рискът да се изложиш пред потенциален работодател/бизнес партньор си е еднакво голям, защото Гугъл е навсякъде🙂

Коментирайте, о, братя

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s