10 неща, които ме дразнят като родител

Станах майка и с това настъпиха хиляди промени. Част от тях са приятни, но има и неприятни такива. Например всички се чувстват длъжни да ти дават непоискани съвети и да изразяват мнение за това какъв родител трябва да бъдеш и как да си гледаш детето. Другата промяна е отношението на хората без деца. Някак си се усеща разделянето на два лагера – чайлдфри и манстър-интрудъри и това не ме кефи. Всъщност доста неща не ме кефят в отношението на хората към мен като родител и към бебето ми. Ето един кратък списък:

1. Бебетата като повод за съревнование.

Няма начин да отида на детска консултация и да не се намери някоя майка, която самодоволно да констатира, че бебето й тежи повече от моето и да изкоментира „о колко е мъничко“. Каква е тази мания по наддаването не знам – дебелите бебета не са здрави! Това съревнование показва само скритите ви комплекси, които проектирате върху детето си.

2. Когато чужди хора се опитват да успокоят ревящото ми бебе

I get it – дразни те, че детето ми плаче. Обаче защо си мислиш, че ти, който си тотално непознат, можеш да успокоиш ревящото ми бебе по-добре от собствената му майка?

3. Когато се опитват да ми казват къде мога и къде не мога да ходя с бебето

Някои места наистина не са за бебета. Баровете например. Но да ме гледаш накриво, че съм излязла на кафе с приятелка и с бебето… вземи се скрий някъде. Първо, не мога да си позволя детегледачка и второ – детето ми е достатъчно тихо и не е по-дразнещо от безкрайната ти тирада за вчерашния чат с някой, който те сваля по Facebook.

4. „Ама не му ли е много топло/студено“?

Не. Хората имат различно усещане за температура и аз като майка сама преценявам (по себе си) как да обличам бебето си, с колко топла вода да го къпя и колко да усиля парното.

5. Критичните погледи, когато разхождам бебето в слинг

Вижте, слинговете не са суперново изобретение на „привързаните“ родители. Слингове се използват в много култури и днес (например в остров Бали) и са се използвали под една или друга форма и в българския селски бит. Преди да критикувате нещо се запознайте с особеностите му.

6.  Натрапването на чужд опит

Може би твоето бебе обича сокът от моркови и е започнало да го пие от началото на третия месец. Това обаче не означава, че аз трябва да въведа този сок по същия начин. Бебетата са различни и чуждият опит най-често служи за успокоение, от колкото за взаимстване.

7. Генерализациите и категоризирането на бебето ми

Само защото Сияна е плакала по време на детската консултация не означава, че е ревливо бебе по принцип и същите онези самодоволни майки от точка едно могат да си заврат престорено-съболезнователното „ама тя и вкъщи ли така те тормози“ отзад.

8. „Аз знам по-добре, защото съм гледала повече деца“  attitude от баби и лели

Да, гледала си повече деца, но не си гледала МОЕТО дете, което си има специфични особености, изискващи индивидуален подход.  Не ме разбирайте погрешно – помощта на баби и лели е адски полезна в началото, когато все още си неопитна майка, но в един определен момент тя от помощ се превръща в спам.

9. Стереотипите „бегемама“ и MILF

Макар че аз съм от хората, които често използват бегемама като нарицателно, се оказа, че в един момент този стереотип почна да ми се лепи и на мен. Първо – нямам регистрация в този форум и го чета само за забавление, когато съм в особено отегчен период. Второ – дори не зная какво точно би трябвало да означава бегемама и какви са суб-културите в този форум. Може би трябва да направя проучване и да напиша нещо по темата. Колкото до MILF – повярвайте, първите месеци след раждането никоя майка не е MILF, колкото и добре да изглежда по принцип. Най-вече защото нямаш време да се грижиш за себе си от грижи за детето. Ходиш предимно в удобни обувки, косата ти е вързана постоянно, за да не те скубе бебето и 90% от дрехите ти са покрити или със слюнка, или с мляко.

10. Съжалението/презрението в очите на чайлдфри хората

Някои хора си мислят, че животът ти приключва след като станеш родител. Дори напротив – осъзнах, че истинският ми живот започна именно с идването на бебето. Докато повечето чайлдфри хора често търсят смисъла на живота и не го откриват, за родителите има поне един смисъл и той е видим всеки път, в който погледнат рожбата си. Но това е тема за цял отделен пост. Просто не ме кефи, че ме съжаляват/презират за нещо, с което се гордея. Но не мога да направя нищо по този въпрос, освен да си помрънкам в блога.😀

Публикувано на Uncategorized. Запазване в отметки на връзката.

18 отговора към 10 неща, които ме дразнят като родител

  1. magito be каза:

    Може да си без захар,но подслаждаш живота ми🙂

  2. fresh cuts of life каза:

    с повечето неща съм съгласна, но
    т.2 има майки, които просто не могат да успокоят бебето си – не знаят как, или си мислят, че ще го разглезят, или не знам, но последния път в самолета, една майка беше абсолютно неадекватна към ревящото си бебе (тя си знае защо, сигурна съм, че си има причини). в резултат целия самолет имаше много „приятно озвучен“ полет
    т. 9 ще влезеш в стереотипа MILF когато бебето ти стане на 19🙂

    • sugarfreenora каза:

      аз не вярвам, че проблемът е в майките – по-скоро самото бебе може да е неутешимо, но дори тогава с опита постепенно се намират начини да го усмириш. примерно има една много хубава книга, наречена Happiest baby on the block на Харви Карп, която „преподава“ безотказан за мен метод да успокоиш детето си.

    • Bonnie каза:

      Няма адекватно отношение към бебе в самолет. В един момент започват да плачат истерично, защото ги заболяват ушите и то много силно, а за това лек няма. Щом самолетът кацне, детето/бебето заспива.

      • fresh cuts of life каза:

        Да, така е. Но все пак можеш да го гушнеш, вместо да се правиш, че не съществува. както тази конкретна майка. Извинявайте, че ви занимавам, но все още съм силно афектирана. Сърцето ми се скъса и наистина, ако не ми беше неудобно аз щях да го гушна и да го успокоявам

  3. Pippilota Mentolka каза:

    10 ми хареса най-много🙂
    И да знаеш, че ти завиждам за „Ходиш предимно в удобни обувки, косата ти е вързана постоянно, за да не те скубе бебето и 90% от дрехите ти са покрити или със слюнка, или с мляко.“ – защото в моя случай слюнка или мляко можеха да се заменят с „повръщано“😀 А, и се отказах от повечето обеци и синджирчета. Едва в последните месец-два вече съм спокойна, че няма да ми бъде скъсано ухото или да бъда обесена.

  4. cruel каза:

    Alright, I get it…my best female friend is pregnant as well….big f……g deal..it’s not like she cured cancer…or just finished medical school…she just spread her legs and took a shot of male -made injection…great…and now we’ve got to fawn all over her?
    How do you feel in the a.m. ? feet swelling? time for new clothing , ‘cuz you are 15 weeks along and the little one put on 10 kilos already? Not my damn problem. I don’t hate children, I can’t stand the parents who think they are somehow special because they have children.

  5. Ана каза:

    Браво, Нора – чудесни 10 точки. След няколко години ще ги обогатиш с още по-трагикомични неща. Моето любимо ( от миналата година е) „ама ти защо не заведеш Ади на детски психолог, тя е твърде буйна, необуздана и….(безумно изреждане какво е детето ми) и може да й предпишат лечение, за да се успокои“.
    Всъщност децата имат нужда от две основни неща: абсолютна и безрезервна любов и домашна топла храна. Всичко друго идва с времето, опита и търпението!

  6. Единственото, което ме изтормози, беше – защо „чайлдфри“ вместо просто „без деца“? :д

  7. Frau Greve каза:

    Чудесна тема, искам и аз да участвам. За последните 3 години много от нещата, които прочетох и мен са ме дразнели в различна степен и съм ги рант-вала с повече или по-малко патос пред приятелки, а нищо чудно и аз самата да съм изпилила нечии нерви. От разстоянието на времето и километрите започвам да си обяснявам повечето неща (за мене си) а на останалите хвърлям по един здравословен ignore.

    Точките 1, 3, 4, 6, 7, 8 за мен са смесица от културни особености и народопсихология. Изпадала съм в състояния на амок след разни дискусии с най-близките ми по безумни поводи, например да давам ли вода или не на новородено, кога да започне да му се дават сокове и пюрета и тн. Всичко подплатено разбира се със солидна доза генерализации, опит от гледане на деца (последното от които преди има-няма 30 години) бабини и народни поверия. Много от нещата идват от страха да не се случи нещо фатално на бебето – били са гладни и бедни времена, кофти лекарства и медицинска система, почти никакъв достъп до медицински открития и технологии от развитите страни, смъртността при бебетата е била много по-висока от колкото сега.

    Единственото, за което бих била снизходителна е отношението към коментирането на килограмите. Наистина, да родиш дете 3-4 килограма и да се съревноваваш за теглото му с други майки е просто абсурдно, обаче ако бебето ти се е родило кило и половина, прекарало е незнам си колко седмици в неонатология със сонда в стомаха през която да го хранят и борбата е за всеки грам, когато след няколко месеца се окаже, че бебето задминало килограмите на връстниците си в близкото обкръжение, констатацията на факта е нещо като да се потпуаш сам по рамото и в случая напълно заслужено. Друг е въпросът, че подобни разговори не са приети между непознати хора в обществото в което живея.

    T.2 е много интересна, едното ми бебе изпадаше в истерия всеки път в който се опитвах да го успокоявам от силен плач. Дори ходих на консултация по въпроса – обясниха ми, че когато бебето ми плаче аз реагирам напълно несъзнателно – пулсът ми се ускорява, мускулите се стягат, дори феромоните ми се променят и това изобщо не упокоява истерично ревящото ми дете. Но виж баща му или някоя случайно преминаваща бабка, решила да ми се порадва го разсейваше за секунди. Но при мен нещата са по-скоро изключения.

    Със слинга ме изненада свикнала съм на идеята за бебе в слинг до степен в която другото е изключение. Въпрос на културни различия, също както и срещите в заведения с бебета. Въпрос на инфраструктура и на baby friendly среда. Когато заведенията и кафенетата масово се оборудват с високи столчета, места за преповиване, кътчета за игра и пълзене, тогава никой няма да обръща внимание. Виж по/интересно ми е как стои въпросът с кърменето на обществени места и заведения в България.

    Лично аз използвам бегемама като лека до средна обида. За мен това са онези жени, които се изгубват за сметка на децата си. Всичко се върти около децата, всеки разговор, всяко сравнение, загубват интерес към всичко останало освен майчинството си, забравят местоимението АЗ и заповат да говорят на НИЕ (здравей, как си / благодаря, добре сме, учим се да пишкаме в тоалетната/ сериозно? ама ти до сега не знаеше ли как да пишкаш в тоалетната, не си ми споделяла и тн. ) Дали са били толкова безлични преди да станат родители или като са се разчекнли на магарето вселената изведнъж е вляла в тях цялата си вселенска мъдрост – не знам, ама няма такава досада.

    Поздрави и щастливо детство на малката Сияна.

  8. Безкомпромисен! каза:

    sugarfreenora says:
    03/10/2013 в 10:48 am

    защото в американските блогове/медии се е превърнало в нарицателно🙂
    Отговор

    А пък ние се водим ШИБАНИ БЪЛГАРИ!!! Или пък предпочиташ ФЪКАНИ?!

    • sugarfreenora каза:

      пич, нали се сещаш че тва е моят блог и ще си говоря както си искам.

      • Безкомпромисен! каза:

        Щом претендираш за публичност в България, би следвало да спазваш поне някакви етични правила, каквото е да пишеш на нормален официален език. Толкова ли си убедена, че английският върши по-добра работа, осигурява по-качествено общуване? Или пък просто го ползваш, защото е „тренди“ (моден)?

      • sugarfreenora каза:

        не мисля, че дължа обяснение, но все пак – говоря по този начин първо защото ми е по-лесно и естествено и второ защото някои думи и изрази звучат по-тромаво на български. пак казвам – това е личен блог, а не официална медиа. ако пишех за такава, може би нямаше да си позволя използването на толкова много чуждици

Коментирайте, о, братя

