Смартфон-играчка

Преди известно време ми се наложи да отида до Хиполенд. По принцип не обичам големите вериги за детско-бебешки неща – за мен те са въплъщение на всичко нередно, свързано с „потребителското“ мислене. И този път не останах разочарована в тези си възгледи, защото очите ми ненадейно попаднаха на една играчка, която сериозно ме накара да се замисля.

Както може би се досещате, става въпрос за смартфон-играчка. „Моят първи смартфон“, предназначен за деца над 3-годишна възраст.

Онзи ден пък излизахме с едни познати, които имаха таблет, стабилно зареден с всякакви детски игри. И тогава си помислих – уау, това е много хитър начин да занимаваш детето си и да го накараш да се държи прилично в някое заведение.

Обаче сега си мисля друго.

Мисля си за всички онези деца, които виждам, забили поглед в телефоните си. Откъснали се от реалния свят, за да комуникират във виртуалния. И когато се опиташ  да ги върнеш на Земята, те отговарят вяло и слушат с половин ухо – точно като някакви постапокалиптични зомбита.

Още по-тъжното е, че не само деца го правят това. Дори понякога хващам и себе си в същата ситуация. И ми става едно такова празно и нелепо. И виновно.

Замислям се за начина, по който ще възпитаваме детето си.

Едно е ясно – няма как, а и не бива да бягаме от технологиите. Не е нужно.

Но как да стане така, че Сияна да не се превърне в поредното технологично зомби?

Вероятно отговора се таи в значението на вълшебното словосъчетание „здравословен баланс“.

Може би с личен пример трябва да й покажем, че докато си със забит нос в компа/телефона, животът просто те подминава. И не ти се случва нищо.

Доброто възпитание (както всеки го разбира за себе си) започва от нас самите – затова аз самата ще се постарая да не губя този баланс. Да съм малко повече offline.

Да не скролвам фейса, докато обядвам.

И Аспарух да не си рови в телефона, докато прекарваме време като семейство.

Offline сме по-щастливи. Поне аз, де.

И преди да купя на Сияна смартфон-играчка (ако въобще някога й купя) и таблет, ще й подаря топка. И конструктор.

ПП: Пиша всичко това, като отговор към самата мен. За да се върна, може би, някой ден, когато имам нужда от съвет и подкрепа.

Публикувано на Uncategorized. Запазване в отметки на връзката.

3 Responses to Смартфон-играчка

  1. Напълно съм съгласна, че децата трябва да се „залепят“ колкото се може по-късно към така наречения технически свят. И аз имам доста познати, които не можейки да се справят с детето си или просто искат малко спокойствие му пускат една серия от анимации я по телевизията, я на лаптопа или таблета. За мен това е начин детето да затъпее по най-лесния начин. Не искам да звуча крайно, но наистина научно е доказано, че телевизията кара мозъка да мързелува и на практика ние оглупяваме…

  2. Manuelle каза:

    За телевизията съм на категорично негативно мнение. Рекламите стават все по-агресивни, а предаванията – все повече откровено дебилни. Разбира се, не можеш да оставиш детето без детски филмчета, но за тази цел си има DVD-та и интернет.
    За техниката… не знам, имам чувството, че ако един ден имам дете, ще съм жестоко раздвоена кога и как. От една страна няма да искам да е със забит в таблета поглед без никакви социални умения. От друга няма да искам и да изостава технологично от връстниците си, защото това може да му навреди в бъдеще.
    Съгласна съм, че телевизията и техно джаджите са прекрасен начин родителите да се измъкват от задълженията си и го виждам ежедневно. Просто тикат в ръцете на детето дистанционното или смартфона и „забравят“.

  3. cruel каза:

    let me put it this way: I’d rather have my little one play (interact) with the iPad than staring at the TV….I know, both are screens, but the content is different, one is active ,the other is passive

Коментирайте, о, братя

